Naomi Veldhoven
06 - 41 86 95 41 |
naomi@burohebe.nl |
Het vormgeven van doorlopende leerroutes van vmbo naar mbo is actueel en staat hoog op de agenda van OCW. De overheid wil de samenwerking en afstemming tussen vmbo en mbo structureel borgen door afspraken vast te leggen in een formele route, waarbij er ruimte ontstaat in examinering, teambevoegdheid en gezamenlijke onderwijstijd. Het wetsvoorstel hiertoe ligt nu voor advies bij de Raad van State. Daarna (eind dit kalenderjaar) gaat het voorstel naar de Tweede Kamer. Verwachte invoering wordt dan 2020-2021. Duurzame samenwerking creëren tussen vmbo en mbo kan straks langs de formele route die OCW inricht met de invoering van doorlopende leerroutes, maar het kan ook pragmatischer. In deze blog ga ik nader in welke mogelijkheden ik hier voorzie voor scholen die niet willen wachten op formele routes.
Een mooie ontwikkeling is de verplichte praktijkgerichte component die er voor iedere leerling in de Nieuwe Leerweg – de samenvoeging van vmbo GL en TL – gaat komen.
Mijn boodschap is: ga als school niet wachten tot ‘het moet’ door invoering van de Nieuwe Leerweg of tot ‘het mag’ door de wet doorlopende leerroutes vmbo-mbo, maar maak nu al werk van innige samenwerking met het mbo. In het belang van de leerling, die meer nodig heeft dan een theoretisch aanbod, die praktisch aan de slag wil en kennis wil maken met mogelijkheden in de regio. Deze leerling wil ontdekken wat goed bij hem zou passen en hoe hij dat kan bereiken.
Ook zonder een formele route kun je een vergaande samenwerking tussen vmbo en mbo tot stand brengen. Wat we nu in de praktijk zien, is dat deze routes vooral worden afgesloten voor basis- en kaderleerlingen richting een beroepsgericht programma. Maar juist ook voor de TL-leerlingen kan het van grote meerwaarde zijn om innig samen te werken met het mbo. Veel TL-leerlingen krijgen een bijna volledig theoretisch programma aangeboden, met daarbij aan de randen wat activiteiten rondom loopbaanoriëntatie. Scholen die loopbaanleren naar de kern van het programma hebben gebracht, zoals bijvoorbeeld Bèta Challenge scholen, halen de buitenwereld in hun onderwijs. En dat betreft niet alleen de bedrijven en de instellingen, maar zeker ook het mbo.
Het Bèta Challenge Programma heeft als doel mavoleerlingen kennis te laten maken met technologie in alle sectoren door hen levensechte opdrachten te laten uitvoeren van echte opdrachtgevers uit het bedrijfsleven of een instelling. Daarbij wordt gewerkt aan het ontwikkelen van brede vaardigheden, die leerlingen in hun verdere loopbaan nodig hebben. Bijvoorbeeld de vaardigheid om keuzes te maken en daar verantwoordelijkheid voor te nemen, het kunnen samenwerken in wisselende groepen, creativiteit en zelfvertrouwen ontwikkelen, een ondernemende en nieuwsgierige houding aannemen.
Het Bèta Challenge Programma stelt hen in staat een meer gerichte oriëntatie te doen op beroepen en mbo en een gedegen keuze voor een vervolgopleiding te maken. Wanneer je als school een praktijkgerichte component zoals Bèta Challenge in je curriculum hebt, leidt dat tot een meer gedegen en onderbouwde keuze van de leerling voor een vervolgopleiding en een mogelijke doorlopende leerroute naar het mbo.
Het mbo is betrokken door bijvoorbeeld studenten workshops te laten geven over hun opleiding, door leerlingen op de mbo-locatie te ontvangen of door faciliteiten te delen met de TL-school. Hier zijn geen formele routes voor nodig, maar je moet elkaar willen leren kennen en eigenlijk een soort verkering met elkaar willen. Dat kost tijd en aandacht, maar levert enorm veel op voor de leerlingen.
Als je echt aan de slag wilt met een doorlopende leerroute vmbo-mbo, noteer januari dan in je agenda. Er volgt dan een whitepaper van ons met good-practices op dit gebied.
Wil je meer weten over mogelijkheden in de samenwerking met het mbo of ideeën voor invulling van de praktijkgerichte component in de Nieuwe Leerweg? Bij Buro Hebe hebben we ruime ervaring in innovatieve trajecten en het tot stand brengen van kennisnetwerken. Ik ga hier graag met je over in gesprek.
Deel |