Terug naar Overzicht |
Onderwijs na corona - in dialoog met de leerling
We mogen weer naar school!
Na een bijzondere zomer en een lange periode van onderwijs op afstand mogen veel leerlingen de komende weken weer naar school. En daar zijn ze – in over het algemeen – blij mee! Als er iets duidelijk is geworden in de corona-periode dan is het, het belang van de socialiserende functie die het onderwijs heeft. Een veilige en plezierige omgeving waarin je jezelf kunt ontwikkelen, een ontmoetingsplaats voor vrienden. Vooral de mogelijkheden om elkaar weer te ontmoeten, ritme te hebben en uitgedaagd te worden zijn een verademing. Tegelijk hebben de maanden van ’thuisonderwijs’ de diverse behoeften en individuele verschillen tussen leerlingen soms nog beter blootgelegd. Sommigen bloeiden op nu zij meer in eigen tempo en onder eigen regie konden leren en ontwikkelen. Vaak in een thuissituatie die dat ondersteunde met belangstelling, begeleiding, goede faciliteiten. Voor andere jongeren was het zwaar om zelfstandig de draad op te pakken. Zij hadden in tegenstelling tot leeftijdgenoten om allerlei redenen niet de ruimte, de kansen, de veiligheid. Hoe dan ook was het voor elke leerling een tijd die veel heeft gevraagd.
Mét de leerling in dialoog over de bedoeling van onderwijs
Nu de scholen weer open gaan is het ongelooflijk belangrijk om stil te staan bij alle ervaringen, emoties, belevingen van leerlingen. Noodzakelijk omdat het bijdraagt aan het onderlinge begrip voor de verschillen, erkenning en het gevoel om ‘gezien’ te worden. Bovendien zijn leerlingen uitstekend in staat om hun ervaringen van de afgelopen periode te vertalen in perspectief voor de toekomst van het onderwijs. In de corona-periode ontwikkelden we de dialoogkaart voor scholen die door veel teams met succes is toegepast om het onderlinge gesprek te ondersteunen. De dialoog tussen professionals is nog steeds belangrijk! En dat geldt ook voor het gesprek met de leerlingen. We vertaalden met een van onze partners een dialoogkaart naar een versie die je daarbij heel goed kunt benutten. En wij delen deze graag weer met jou.
Wil je de dialoogkaart voor leerlingen inzetten? Dan kun je een versie daarvan hieronder downloaden. We hebben op korte termijn ook A3 drukbestanden beschikbaar. Laat het ons weten als je daar interesse in hebt. Wil je weten op welke manieren we met anderen dialoogsessies hebben ingericht? We helpen je graag verder op weg om ook in jouw school het gesprek te stimuleren!
Dialoogkaart voor leerlingen – met tekst
In dialoog over de ontwikkeling in onderwijs: route op weg naar ‘het nieuwe normaal’ met korte toelichting en voorbeelden.
Dialoogkaart voor leerlingen – drukbestand A3 invulversie zonder tekst
De dialoogkaart voor leerlingen in A3 formaat die je vrij kunt invullen met elkaar.
Dialoogkaart voor leerlingen – drukbestand A0 invulversie zonder tekst
De dialoogkaart voor leerlingen in A0 formaat die je vrij kunt invullen met elkaar.
De verschillende versies van de dialoogkaart voor teams en scholen is uiteraard ook nog steeds beschikbaar!
Dialoogkaart voor scholen – met tekst
De route op weg naar ‘het nieuwe normaal’ met korte toelichting en voorbeelden.
Dialoogkaart voor scholen – invulversie zonder tekst
De route op weg naar ‘het nieuwe normaal’ die je vrij kunt invullen met elkaar.
Dialoogkaart voor scholen – drukbestand A3 met tekst
De route op weg naar ‘het nieuwe normaal’ in A3 weergave, met korte toelichting en voorbeelden.
Bruikbaar als poster of voor een gesprek in groter gezelschap.
Dialoogkaart voor scholen – drukbestand A3 invulversie zonder tekst
De route op weg naar ‘het nieuwe normaal’ in A3 weergave, vrij in te vullen met elkaar. Bruikbaar als poster, in teamsessies, aan dialoogtafels, in gesprek met leerlingen, ouders en anderen. De vrije ruimte kun je bijvoorbeeld vullen met memo’s of stickers, om geleidelijk samen jullie eigen nieuwe verhaal te creëren.
Oproep aan jou!
De dialoogkaarten zijn een handreiking voor jou en je collega’s. In de nieuwe werkelijkheid zijn rituelen en interventies nodig die het proces ondersteunen om samen het onderwijs te bewegen en betekenis te geven. Er zijn allerlei acties en werkvormen die het gesprek kunnen bevorderen en je helpen om focus aan te brengen. Welk ritueel of welke interventie past in jouw situatie dat is niet op voorhand te zeggen. Wij roepen jou op om je gedachten en ervaringen te delen. Wat werkt in jouw situatie?
Deel |