Evelien Ketelaar
06 - 52 68 61 16 |
evelien@burohebe.nl |
Geef docenten handvatten voor evenwichtig ontwerpen en borg de kwaliteit in een cultuur waarin continu verbeteren vanzelfsprekend is, vanuit vertrouwen.
Onze onderwijsinspectie constateert dat in veel VO-scholen de kwaliteit van de schoolexamens nog niet goed op orde is. De inspectie komt tot dat oordeel op basis onduidelijke en onvolledige programma’s van toetsing en afsluiting (PTA’s). Ook zijn programma’s nog geregeld overladen met toetsen. De kwaliteit van schoolexamens ligt onder een vergrootglas en de sector werkt aan verbetering. De noodzakelijke verbeterslag leidt tot stress bij docenten, directies en bestuurders.
Dit is eigenlijk best begrijpelijk: in de praktijk blijkt het helemaal niet zo eenvoudig om een evenwichtig examen te ontwerpen. Bovendien stelt goede kwaliteitszorg op examinering professionals en bestuurders voor dilemma’s. Het gevolg: zowel in het ontwerp van schoolexamens als in het borgen van de kwaliteit ontstaat een beweging naar beheersen en controleren. In plaats van ruimte te laten voor de professional en de inhoudelijke vrijheidsgraden te benutten, schieten scholen in een kramp. Dat is jammer en wat ons betreft onnodig!
Juist nu is het zo belangrijk om de verantwoordelijkheden voor de kwaliteit van examenprogramma’s daadwerkelijk te laten waar deze in verschillende fasen van examineren behoren. Het betekent dat ieder die een rol heeft – van docent tot bestuurder – in staat gesteld moet worden zijn of haar verantwoordelijkheid te nemen. Wanneer je als professional de juiste handvatten hebt, is het heel goed mogelijk om een evenwichtig programma te ontwerpen dat voldoet aan de wettelijke kaders én past bij jouw onderwijsvisie. Op het moment dat professionals werken in een kwaliteitscultuur waarin continu verbeteren vanzelfsprekend is, voelen alle actoren zich eigenaar. Dan staat vertrouwen centraal en groeit de kwaliteit.
In ons werk met teams van docenten aan (eigen) innovatieve onderwijsprogramma’s zoals Bèta Challenge, Wetenschapsoriëntatie, Technasium of domeinonderwijs, herkennen we de dilemma’s in het ontwerp van examenprogramma’s. De onbekendheid en de handelingsverlegenheid met het visie- en doelgericht examineren zijn veel voorkomende situaties. Via de principes van o.a. leerdoeldenken curriculum ontwerp en cyclisch ontwikkelen brengen wij docenten in hun schooleigen ontwerp verder! In de rol van coach en adviseur ondersteunen we bestuurders, directies en teams in de transitie naar een kwaliteitscultuur waarin het waarderend perspectief en vertrouwen leidend zijn. Dat werpt in scholen zijn vruchten af!
Deel |