In gesprek met bestuurders, directeuren en teamleiders merken wij dat de Corona-crisis een zware wissel trekt op scholen. We hoeven de vraagstukken waarmee het onderwijs nu te maken krijgt, hier niet te herhalen, die zijn voldoende bekend. Wat wij graag willen doen, is leiders, teams en scholen helpen. Helpen nadenken en/of meewerken om dingen makkelijker, behapbaar of werkbaar te maken.
De afgelopen weken hadden we veel online en fysieke sessies, wandelingen en ‘work-outs’ met bestuurders, schoolleiders, MT’s en ontwikkelteams over vragen als: Hoe blijf je zorgen voor verbinding in je team? Hoe organiseer je ontwikkelkracht in crisistijd? Hoe houd je zicht op de veerkracht van medewerkers en leerlingen? Ook hebben we de afgelopen maanden op verschillende plekken bijgesprongen door tijdelijk de projectleiding op ons te nemen, teamleiders te coachen, mee te denken over nieuwe roosters voor examenklassen. Daarnaast helpen we regelmatig scenario’s schrijven voor de periode tot de zomervakantie, om ervoor te zorgen dat belangrijke ontwikkelingen niet stil komen te liggen. Kortom, we springen bij waar nodig. Soms heel kort, soms wat langer. We veranderen daarmee natuurlijk niets aan de situatie. Maar we kunnen wel helpen verlichten en in perspectief brengen. En we kunnen helpen versnellen of versimpelen.
Misschien heb jij als schoolleider ook een vraagstuk waar je graag eens over wilt sparren, waar je beweging, lucht of rust in wilt organiseren. Maar waar je even niet de ruimte voor hebt in je hoofd of in je agenda. Heb je denkkracht, coaching, procesbegeleiding of anderszins hoofd, hart en/of handen nodig om dingen in je school vlot en prettig te laten verlopen tijdens de ongewisse periode die nog voor ons ligt? Bel ons gerust. Wij verleiden je graag om even stil te staan. Omdat het belangrijk is voor jezelf en omdat je dan gaat zien wat nodig is. Op die manier helpen we graag om de lasten wat te verlichten in het onderwijs!