Terug naar alle cases

Hoe het Nationaal Programma Onderwijs het onderwijs in Caribisch Nederland versterkt: een samenwerking met Buro Hebe

featured_img

In Caribisch Nederland – Bonaire, Sint-Eustatius en Saba – staan scholen voor unieke uitdagingen, met name door de impact van Covid-19 op leerachterstanden en bestaande knelpunten in het onderwijs. Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) bood scholen de mogelijkheid om deze uitdagingen aan te pakken, maar de vraag was hoe dit op een manier kon worden ingevuld die aansloot bij de lokale context en de ambities van de scholen. Buro Hebe werd gevraagd om samen met de schoolteams op de eilanden te werken aan een traject dat niet alleen gericht was op herstel, maar ook op het duurzaam versterken van het onderwijs.

Onze aanpak: een samenhangend toekomstplan

In onze aanpak stond de unieke situatie van iedere school centraal. We begonnen met een zorgvuldige analyse van de behoeften, wensen en ontwikkelfase van de schoolorganisatie en schoolteams. Vervolgens organiseerden we praktische werksessies waarbij leraren en schoolleiders werden gestimuleerd om zelf aan hun schoolplannen te werken en hun ambities vorm te geven. Onze methode legde de nadruk op samen reflecteren en vooruitkijken, waarbij we het positieve in de bestaande werkwijzen van de scholen uitlichtten. Door deze aanpak versterkten we de samenhang tussen bestaande en nieuwe initiatieven en ontwikkelden we een plan dat de scholen in de toekomst zelf kunnen blijven toepassen.

Rol van Buro Hebe: sparringspartner

Als sparringpartner en ‘critical friend’ begeleidden wij de teams door hen uit te dagen met denkvragen en te inspireren, zonder de invulling over te nemen. Onze rol was niet alleen adviserend, maar ook ondersteunend: we stonden naast de teams en stimuleerden hen om zelf aan de slag te gaan. Vanuit een waarderende benadering hielpen we hen inzicht te krijgen in wat goed werkt, hoe dit verder uitgebreid kan worden en hoe zij vanuit hun eigen kracht ook de aanbevelingen van de inspectie kunnen integreren.

Resultaat

De samenwerking met Buro Hebe heeft geleid tot concrete stappen richting herstel en versterking van het onderwijs op de eilanden. De resultaten tot nu toe:

Jacqueline Blaak van Buro Hebe: “Het werken in Caribisch Nederland heeft ons opnieuw laten zien hoe belangrijk het is om eerst een sterke relatie op te bouwen voordat we de inhoud induiken. De samenwerking met de schoolteams was niet alleen inspirerend, maar gaf ons ook een nieuw perspectief op het belang van waarderend samenwerken.”  

Een van de schoolleiders op Bonaire over de samenwerking: “Buro Hebe heeft ons geholpen om onze eigen kracht en kennis te herontdekken. Door hun aanpak kregen we vertrouwen in onze eigen aanpak en hebben we een waardevol plan kunnen ontwikkelen dat echt past bij onze school en ons team.” 

deco-img

Meer weten over deze aanpak?

Benieuwd hoe Buro Hebe uw schoolteam kan ondersteunen met een op maat gemaakte aanpak voor het versterken van het onderwijs?  Neem contact op en ontdek de mogelijkheden! 

deco-img
Geschreven door
Abe Simao

Ik ben graag een bondgenoot en sparringpartner voor vakmensen uit het onderwijs en fungeer als kritische vriend in cycli van leren, ontleren, herleren. Maar ten eerste ben ik de trotse vader van twee stoere tienerzonen en een prachtige dochter.

Abe Simao