In Caribisch Nederland – Bonaire, Sint-Eustatius en Saba – staan scholen voor unieke uitdagingen, met name door de impact van Covid-19 op leerachterstanden en bestaande knelpunten in het onderwijs. Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) bood scholen de mogelijkheid om deze uitdagingen aan te pakken, maar de vraag was hoe dit op een manier kon worden ingevuld die aansloot bij de lokale context en de ambities van de scholen. Buro Hebe werd gevraagd om samen met de schoolteams op de eilanden te werken aan een traject dat niet alleen gericht was op herstel, maar ook op het duurzaam versterken van het onderwijs.
Onze aanpak: een samenhangend toekomstplan
In onze aanpak stond de unieke situatie van iedere school centraal. We begonnen met een zorgvuldige analyse van de behoeften, wensen en ontwikkelfase van de schoolorganisatie en schoolteams. Vervolgens organiseerden we praktische werksessies waarbij leraren en schoolleiders werden gestimuleerd om zelf aan hun schoolplannen te werken en hun ambities vorm te geven. Onze methode legde de nadruk op samen reflecteren en vooruitkijken, waarbij we het positieve in de bestaande werkwijzen van de scholen uitlichtten. Door deze aanpak versterkten we de samenhang tussen bestaande en nieuwe initiatieven en ontwikkelden we een plan dat de scholen in de toekomst zelf kunnen blijven toepassen.
Rol van Buro Hebe: sparringspartner
Als sparringpartner en ‘critical friend’ begeleidden wij de teams door hen uit te dagen met denkvragen en te inspireren, zonder de invulling over te nemen. Onze rol was niet alleen adviserend, maar ook ondersteunend: we stonden naast de teams en stimuleerden hen om zelf aan de slag te gaan. Vanuit een waarderende benadering hielpen we hen inzicht te krijgen in wat goed werkt, hoe dit verder uitgebreid kan worden en hoe zij vanuit hun eigen kracht ook de aanbevelingen van de inspectie kunnen integreren.
Resultaat
De samenwerking met Buro Hebe heeft geleid tot concrete stappen richting herstel en versterking van het onderwijs op de eilanden. De resultaten tot nu toe:
- Schoolteams hebben meer vertrouwen in hun eigen ontwikkeling en hun vermogen om problemen zelf aan te pakken.
- Er is een sterke samenhang gecreëerd tussen lopende en nieuwe initiatieven, waardoor schoolplannen duurzaam en praktisch toepasbaar zijn.
- Leraren en schoolleiders hebben praktische handvatten gekregen om planontwikkeling op een gestructureerde manier aan te pakken.
- Teams ervaren een positieve energie en gemotiveerde houding om zelf verder te bouwen aan hun ambities.
Jacqueline Blaak van Buro Hebe: “Het werken in Caribisch Nederland heeft ons opnieuw laten zien hoe belangrijk het is om eerst een sterke relatie op te bouwen voordat we de inhoud induiken. De samenwerking met de schoolteams was niet alleen inspirerend, maar gaf ons ook een nieuw perspectief op het belang van waarderend samenwerken.”
Een van de schoolleiders op Bonaire over de samenwerking: “Buro Hebe heeft ons geholpen om onze eigen kracht en kennis te herontdekken. Door hun aanpak kregen we vertrouwen in onze eigen aanpak en hebben we een waardevol plan kunnen ontwikkelen dat echt past bij onze school en ons team.”