Scholen in Caribisch Nederland werken hard aan het verbeteren van hun onderwijsprogramma’s, onder andere in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Tegelijkertijd is er behoefte aan een heldere Onderwijsagenda vanuit OCW, die de samenwerking en verantwoordelijkheden van alle betrokkenen duidelijk vastlegt. Buro Hebe werd gevraagd om de scholen te ondersteunen bij zowel de voortgangsmonitoring van het NPO als het opstellen van deze nieuwe, gedeelde Onderwijsagenda, met ruimte voor maatwerk en dialoog.
Onze op maat gemaakte aanpak
Voor dit traject hebben wij een aanpak ontwikkeld die is afgestemd op de specifieke behoeften van de scholen en besturen in Caribisch Nederland. In nauwe samenwerking zijn de volgende stappen doorlopen:
- Workshops & tools:
Onze collega’s Rianne Vester, Naomi Veldhoven en Guus Haelermans ontwikkelden een workshop en een visuele gesprekskaart die scholen helpt bij het monitoren van NPO-doelen. Deze tools ondersteunen scholen in het opzetten en monitoren van hun plannen, en zijn daarnaast inzetbaar voor andere onderwijsprojecten. - Dialoog & samenwerking:
Tijdens inspirerende sessies met schoolteams en besturen verkenden we gezamenlijk de behoeften, bestaande initiatieven en ambities. Dit hielp inzichtelijk te maken waarin OCW richtinggevend, faciliterend of ondersteunend kan zijn. - Collectieve agenda ontwikkeling:
Samen met alle betrokkenen werkten we aan een opzet voor een gedeelde Onderwijsagenda. Dit document legt de basis voor heldere kaders en taken, maar geeft scholen ook ruimte om hun eigen prioriteiten en visie vorm te geven. Een onderwijsagenda van het onderwijs, voor het onderwijs, in co-creatie met OCW.
Rol van Buro Hebe
Buro Hebe fungeerde als strategisch adviseur, procesbegeleider en verbinder tijdens dit traject. We brachten structuur in de voortgangsmonitoring van het NPO en ondersteunden scholen in de dialoog over de Onderwijsagenda. Onze rol was om scholen en besturen te begeleiden in hun strategische besluitvorming en te zorgen voor een gedragen en werkbaar proces.
“Het was inspirerend om te zien hoe scholen in Caribisch Nederland met onze dialoogkaart en workshops zelfstandig aan de slag gingen. Dit toont de kracht van een aanpak waarin eigen initiatief, eigenaarschap en maatwerk vooropstaan.”
Resultaten
- Duurzame monitoringtools:
De visuele gesprekskaarten en monitoringsystemen zijn breed geïmplementeerd en ondersteunen scholen om zelfstandig de voortgang van hun doelen te volgen. - Heldere rollen en verantwoordelijkheden:
De Onderwijsagenda biedt duidelijke kaders en heeft een sterke basis gelegd voor samenwerking tussen OCW, scholen en besturen. - Vergroot draagvlak en eigen inbreng:
Door het proces van co-creatie kunnen scholen en besturen hun eigen visie en behoeften inbrengen voor onderwijsontwikkeling en onderwijsverbetering.
“Buro Hebe heeft ons geholpen om structuur aan te brengen in onze plannen. De gesprekskaarten en de begeleiding in de dialoog over de Onderwijsagenda gaven ons richting én ruimte om onze eigen invulling te geven. Het is nu een agenda met draagvlak.”