In het onderwijs is interim-management meer dan alleen een tijdelijke oplossing. Het vraagt om een multidisciplinaire aanpak waarbij strategische koers en menselijke verbinding hand in hand gaan. Interim-management is een middel om organisaties sterker achter te laten, met een heldere focus op innovatie en inclusiviteit. Mijn recente ervaring als interim-lid college van bestuur, gecombineerd met mijn achtergrond in onderwijsontwikkeling en leiderschap, stelt mij in staat om organisatievraagstukken vanuit verschillende perspectieven te benaderen en duurzame oplossingen te helpen realiseren.
De doorleefde werkelijkheid ervaren
“Voor mij start elke interim-opdracht met verwondering. Zoals Joost Kampen treffend beschrijft in zijn boek Verwaarloosde organisaties, is het essentieel om de doorleefde werkelijkheid te ervaren. Tijdens mijn recente interim-opdracht als lid van het college van bestuur heb ik dit principe omarmd. Ik nam de tijd om de dynamiek in de organisatie te doorgronden, sprak met directeuren, leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel en observeerde de kleine details die het grotere verhaal vertellen. Deze werkwijze maakte het mogelijk om niet alleen symptomen, maar ook onderliggende oorzaken aan te pakken,” vertelt Maikel.
“Wanneer je beseft dat het uitvoeren van interim-opdrachten nooit een kunstje is dat eindeloos herhaald kan worden, word je gedwongen om in iedere situatie maatwerk te leveren en te reflecteren. Daarom besteed ik tijdens mijn interim-opdrachten veel aandacht aan het bouwen van relaties op alle niveaus. Dit begint bij het winnen van vertrouwen door zichtbaar, aanspreekbaar en duidelijk te zijn. Mijn aanpak wordt gekenmerkt door het verbinden van de dagelijkse praktijk met strategische doelen en door een lerende houding: niet alleen van de organisatie, maar ook van mezelf.”
Van vraag naar duurzame verandering
Wat Maikel ziet als zijn meerwaarde, is het vermogen om voorbij de initiële opdracht te kijken. “Zo help ik organisaties vaak bij het ontwikkelen van een gedeelde ambitie waarmee eigenaarschap wordt gestimuleerd. Dit gaat niet alleen om plannen op papier, maar om gedrag en cultuurverandering. Het gaat om de vraag: welke kernwaarden willen we leven? Vanuit dat uitgangspunt werk ik met onderwijsteams aan duurzame oplossingen die ook na mijn vertrek moeten voortleven.”
Bij de afronding van iedere opdracht wil hij dat wat in gang is gezet, stevig geworteld blijft. “Dat houdt niet alleen in dat plannen worden overgedragen, maar ook dat een aanpak voor continue verbetering wordt aangereikt. Zoals Lao Tzu zei: ‘To lead people, walk behind them.’ Dit citaat blijft voor mij een leidraad in mijn werk. Want de rol van een interim-schoolleider of bestuurder is tijdelijk, maar de impact moet blijvend zijn.”
“Met deze reflectieve, verbindende en resultaatgerichte aanpak blijf ik, samen met Buro Hebe, bijdragen aan een inclusieve en toekomstbestendige onderwijssector.”