Regionale Scholengemeenschap ’t Rijks wil een omgeving creëren waarin elke leerling zijn of haar unieke talenten kan ontdekken en ontwikkelen. Naast een breed scala aan onderwijsprogramma’s, zoals Technasium, LOOT (topsport), DAMU (kunst en cultuur), Bèta Challenge en ondernemend leren in de havo, streeft de school ernaar om het reguliere curriculum beter aan te laten sluiten bij deze activerende leerconcepten. De vraag: hoe kunnen we het curriculum vernieuwen om leerlingen optimaal te motiveren en hen meer ruimte te geven voor eigen keuzes en leervragen? Buro Hebe werd ingeschakeld om samen met de school een herontwerptraject te starten en te begeleiden.
Onze op maat gemaakte aanpak
In dit traject combineerden we diverse bewezen curriculumherontwerp-modellen voor de ontwikkeling van een aanpak op maat. Het traject kende vier belangrijke stappen:
- Oriëntatie & Herijking
Samen met de school hebben we het bestaande curriculum kritisch bekeken en vergeleken met de kerndoelen en eindtermen per vak. Vervolgens gingen ontwikkelteams van elke afdeling aan de slag met het formuleren van doelen die specifiek gericht zijn op de behoeften van hun leerlingen.
- Ontwerpkader vaststellen
We stelden een ontwerpkader op dat zowel generieke ontwerpprincipes omvatte voor de hele school, als specifieke criteria per doelgroep. Dit kader diende als leidraad voor de herontwerpfase en zorgde voor een uniforme visie over de afdelingen heen.
- Ontwerpen & Experimenteren
Docenten werkten in multidisciplinaire teams om vernieuwende lesontwerpen te maken en deze in de praktijk te testen. De school gaf hun de vrijheid om vakoverstijgend te werken en zelf invulling te geven aan activerend onderwijs, wat leidde tot vernieuwende en uitdagende lesvormen.
- Professionalisering & Coaching
Om het herontwerp duurzaam te verankeren, integreerden we professionalisering en coaching in elke fase. Directieleden en teamleiders ontvingen coaching on the job, terwijl docenten in ontwerpsessies praktisch aan de slag gingen. Zo konden zij hun expertise verder ontwikkelen en direct toepassen.
Rol van Buro Hebe
Buro Hebe speelde een centrale rol als strategische partner, sparringpartner en procesbegeleider in dit traject. Door naast de schoolteams te staan en hen te begeleiden, gaven we docenten en teamleiders de ruimte om zelf sturing te geven aan de inhoudelijke invulling van het herontwerp. We zorgden voor een goede balans tussen inspireren, richting geven en ondersteunen, waarbij we vooral het proces en eigenaarschap bij de school legden.
Resultaat
Het traject heeft de school tot nu toe al waardevolle resultaten opgeleverd:
- Er is een solide basis gelegd voor een doorlopende leerlijn die aansluit bij de leerdoelen van elke doelgroep.
- Docenten hebben meer eigenaarschap en voelen zich vrij om het curriculum vorm te geven op basis van hun expertise.
- Leerlingen zijn gemotiveerder, omdat zij meer ruimte ervaren voor eigen keuzes en leervragen.
- De school is in staat om via de cyclische ontwerpaanpak het curriculum zelf bij te werken en te vernieuwen in de toekomst.
Evelien Ketelaar, directeur en organisatieadviseur bij Buro Hebe: “Het is inspirerend om te zien hoe docenten en schoolleiders steeds meer eigenaarschap over hun eigen curriculum ontwikkelen. Door een gezamenlijke visie op te stellen en het proces in co-creatie aan te gaan, ontstaat er echt iets duurzaams en waardevols.”
Schoolleider van RSG ’t Rijks: “Buro Hebe heeft ons op een hele prettige manier begeleid. We kregen de ruimte om ons eigen pad te kiezen, terwijl zij ons tegelijkertijd ondersteunden met hun kennis en ervaring. Dit heeft geleid tot een curriculum dat echt bij ons past.”