Hamid Aït Oumghar
06-20147079 |
hamid@burohebe.nl |
Terug naar Overzicht |
In de Zaterdagkeuken van Hamid komen verrassende ideeën tot stand. Het is een inspirerende plek waar voedsel wordt gemaakt, maar ook een plek om geestelijk te dwalen. Daar bloeien zijn diepste inzichten op over onderwijs en het leven. Hamid behoort overigens niet tot verblinde idealisten of zelfbenoemde deskundigen die altijd gelijk lijken te hebben. Hij heeft ook geen absolute antwoorden op vraagstukken over onderwijs, over leren of ontwikkelen.
Aangespoord door zijn omgeving geeft hij vanaf de zomer van 2022 een kijkje in zijn keuken. Wij hebben Hamid uitgedaagd om zijn sluimerende ideeën die het overdenken waard zijn, niet alleen te delen in ons team. Maar ze ook in deze nieuwe rubriek onder woorden en in discussie te brengen. Hamid kennende doet hij dat de ene keer lichtvoetig en dan weer zwaarwichtig. Zie deze rubriek als een experiment en een persoonlijke zoektocht van Hamid om zijn gedachten te ordenen en een rode draad te ontdekken. Gebruik makend van zijn ervaringen in de praktijk en zijn persoonlijke omgang met het onderwijs. Laat je inspireren door zijn beschouwingen en bespiegelingen uit zijn ‘Zaterdagkeuken’. Het zijn geen afgeronde verhalen, maar fragmenten uit een doorlopend (reis)verslag. Het is ook aan jou als lezer om je eigen pad te volgen.
Wij dagen je uit uit om dit gezonde onderwijsrecept te vertalen in een smakelijk gerecht.
Het woord is aan Hamid:
Ik heb gegoogeld naar de betekenis van het woord ‘tja’. En volgens Van Dale is het een woord dat je gebruikt bij twijfel en berusting. Dat vind ik niet helemaal de lading dekken van onze context in het bericht. Ik zou daarom een extra definitie eraan toe willen voegen; namelijk een woord dat je gebruikt als je geen vertrouwen meer hebt. Een woord dat je gebruikt bij een deprimerende en ontmoedigende situatie (nou ja….situatie… bij een ernstige situatie). Mijn collega (en wij allemaal trouwens) ziet lijdzaam toe hoe het onderwijs ontzield raakt. Het is een trager toenemende en slopender ziekte…
In het etymologisch woordenboek is het ontstaan van het woord ‘tja’ onduidelijk, maar waarschijnlijk komt het door nadrukkelijke of bedachtzame uitspraak van de j, waarbij extra frictie ontstaat (jjja) en de beginklank tenslotte als sj, of tsj wordt gehoord. Te vergelijken met ‘tjonge sjonge’.
Taal is een manier van communiceren, taal is een manier van denken en door het woordje ‘tja’ krijgt taal een extra functie bij; namelijk een manier van beleven. Mijn collega is wat betreft het lerarentekort volledig bevangen door moedeloosheid. Deze drie willekeurige letters hebben toegang geboden tot haar emotie. Haar taalgebruik in deze is effectief en efficiënt tegelijk. Ze zegt het minste wat je moet zeggen en dat is meer dan genoeg. Ze wil er geen extra woorden aan vuil maken. We zien hoe eenvoudige taal tot een verheven emotie kan leiden en zoals mijn collega ons heeft laten zien, hoef je voor verheven emotie geen moeilijke taal te gebruiken. Een goed gekozen woord kan de onzichtbare emotie toegankelijk maken en in dit geval een moedeloos makend woord. Er zit een zware lading aan het woord ‘tja’ en zij laat het woord zijn werk doen. Het is een woord dat tot bezinning aanzet. Wat een mooie omschrijving van de hopeloosheid!
Terug naar het probleem van het lerarentekort dan vraag ik me af of we niet te laat zijn om het tij te keren. Alle prognoses zijn verontrustend. Hebben we het nog in de hand? Waar is het omslagpunt? Bij ieder kabinet probeer je wat lichtpuntjes te trekken, maar het blijft hopen zonder optimisme.
Zoeken naar een gezonde dosis optimisme is ons werk. Het onderwijs heeft aan de hand van diverse voorbeelden laten zien dat er genoeg moed, samenwerking en vastberadenheid om tot die veerkrachtige leergemeenschappen te komen. Waar partijen en personen aan de slag gaan omdat zij een kans zien of een urgente kwestie willen oppakken. Het zijn de plekken van hoop en verandering. De uitdaging is groot, maar wij zijn positief gestemd om die gezamenlijk aan te gaan voor blijvend goed onderwijs voor alle leerlingen.
Deel |