Samenwerken in netwerken
Buro Hebe vormt de spil in de samenwerking tussen scholen, (kennis)instellingen en andere publieke en private instanties. Om de onderwijsopgaven het hoofd te bieden, brengen wij scholen en organisaties bij elkaar en bundelen we de verschillende krachten. Onze overtuiging is dat complexe onderwijsvraagstukken zich alleen laten oplossen als we over de grenzen van de eigen organisatie met anderen samenwerken. Allianties, strategische partnerschappen, professionele leergemeenschappen, (regionale) samenwerkingsverbanden zijn voorbeelden van netwerkstructuren die we inhoudelijk en procesmatig succesvol ondersteunen.
We brengen in kaart wat organisaties uit de samenwerking willen halen en onderzoeken wat zij kunnen bieden. We ondersteunen, begeleiden en gidsen de samenwerkingspartners bij de rollen, verantwoordelijkheden en commitment, rekening houdend met persoonlijkheden en belangen. Samen komen we tot een balans in de dynamiek tussen ongelijksoortige organisaties met vergelijkbare en gedeelde vraagstukken. Onze kracht is dat we de taal van het onderwijs (vloeiend) spreken en dat we die kunnen verbinden met de taal van externe partners. Het begint bij elkaar goed verstaan!
Voorbeelden uit de praktijk
Met de door ons opgebouwde ervaring en expertise zijn we een betrouwbare partner van gerenommeerde netwerken zoals het Consortium Bèta Challenge, Wetenschapsoriëntatie Nederland en Sterk Techniekonderwijs. Bovendien zijn we een goede sparringpartner voor scholen die werken aan een eigen ontwerp van de Nieuwe Leerweg en leergemeenschappen voor po-vo samenwerking.
Buro Hebe versterkt de kwaliteit van samenwerken in netwerken
Onze adviseurs zijn als programmaleider, coach of sparringpartner betrokken bij een aantal grote landelijke innovatienetwerken zoals: het Bèta Challenge Programma (BCP), Wetenschapsoriëntatie (WON) en Technasium. Ook zijn we betrokken bij een aantal regionale netwerken die samenwerken aan Sterk Techniek Onderwijs. Scholen en besturen doen een beroep op ons in de ontwikkeling van strategisch beleid, samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven en voor het ontwerp van didactisch materiaal. Ook wij zoeken in deze ontwikkelingen naar relevante partners. Het ontwerp van doorlopende leerlijnen, loopbaanoriëntatie- en begeleiding en ontwikkeling van hybride leeromgevingen zijn bij ons altijd het resultaat van co-creatie.
Niet alleen stimuleren we samenwerking en creëren we een context waarin die optimaal kan plaatsvinden. We bieden maatwerk in training en opleiding. We monitoren ook de kwaliteit van de samenwerking in opdracht van onze partners. Daarbij beoordelen wij gezamenlijk nut en noodzaak voor een doorontwikkeling van een sterk (regionaal) samenwerkingsverband.