Chantal Kessels
Ik hou écht van ‘leren’ Van zelf leren en van het leren van anderen. Het feit dat je iets eerst helemaal niet kan en door oefening na een tijdje wel. Of dat het je lukt iets te veranderen of te verbeteren, daar word ik blij van. Ik denk aan die momenten dat ik zie dat een docent zelfvertrouwen krijgt en de leiding neemt in een team van collega’s. Maar ook aan het moment dat docenten zien wat leerlingen frustreert in hun leerproces, om vervolgens een betere les te kunnen geven. En bijvoorbeeld aan onderzoeken of werkervaringen die mij nieuwe inzichten geven. Als ik opnieuw zou gaan studeren, koos ik zeker weer voor (onderwijs) psychologie.
Het maakt mij gelukkig als ik iets kan bijdragen aan zoiets moois als het onderwijs voor leerlingen. Ik voel dat mijn collega’s en ik dat delen; de behoefte om anderen in staat te stellen goed onderwijs te realiseren, ontwikkelingen beter maken, professionals ondersteunen. Ik houd van de persoonlijke betrokkenheid die we hebben in het werk, ook al betekent dit geregeld een investering van eigen tijd. Ik voel me thuis in die manier van werken.
Na mijn opleiding deed ik enkele jaren onderzoek. Ik promoveerde op de professionele ontwikkeling van beginnende docenten en de manier waarop je hen het beste kan ondersteunen met inductieprogramma’s. Nog steeds vind ik het leuk als ik gevraagd word mijn kennis hierover te delen en bij te dragen aan de begeleiding ven beginnende docenten.
Opdrachtgevers die een complexe vraag écht willen doorgronden of toe zijn aan verandering in hun organisatie vinden in mij een kritische sparringpartner. Mijn kracht zit in het analyseren, begrijpen en doorgronden van een situatie. Mijn manier van werken is ‘onderzoekend’, vragend. Op deze manier krijg ik inzicht en begrijp ik mensen en situaties. Docenten voelen zich hierdoor over het algemeen ook op hun gemak bij mij.
Specifiek heb ik expertise opgebouwd rond de thema’s onderzoekend leren en leren onderzoeken. Maar ook ten aanzien van het versterken van docenten op vakdidactisch/pedagogisch gebied, stimuleren van docenten (en schoolleiding) in hun rol als coach van docenten/beoordelaar en het professionaliseren van docenten in hun rol als projectleider.
Als je een vraag hebt over één van bovenstaande onderwerpen vind ik het altijd leuk om hierover mee te denken!
Bel 06 - 45 55 40 74 |
chantal@burohebe.nl |