De casus
Een vloeiende schakel tussen primair- en voortgezet onderwijs is voor ieder kind van belang. Binnen het schakelprogramma van Lowys Porquinstichting (LPS) en RSG ’t Rijks uit Bergen op Zoom ontwerpen leraren samen onderwijs dat op termijn kan worden toegepast in elke school, in elke klas, ongeacht het schooltype. Het doel is om beter te worden in het gezamenlijk aansluiten bij de talenten van kinderen en uitgaan van dat wat ze echt kunnen. Twee jaar lang werken leraren met heterogene groepen leerlingen aan intensieve leerervaringen op het gebied van ondernemerschap, zelfstandigheid, een kritische en onderzoekende houding. Via deze procesgerichte aanpak bedienen zij leerlingen in hun uiteenlopende sociaal emotionele én in hun cognitieve behoeften.
Onze adviseurs zijn procesbegeleiders, maar ook onderwijsexperts die deelnemers weten te inspireren en hen handvatten aanreiken.
Onze aanpak
In deze casus onderscheiden we 5 belangrijke interventies:
- Verkenning en verbinding: De gemeenschappelijke visie op de pedagogische, didactische aanpak en de thema’s/leerinhouden die onderwerp zijn van het programma zijn vastgesteld. Er is stilgestaan bij de omgeving waarin de leerling (lees: doelgroep groep 7-8 en leerjaar 1-2) zich begeeft. Er is gesproken over sociaal milieu, leer- en leefomgeving.
- Inrichting van de multi-level leergemeenschap: er zijn verschillende teams (PO en VO) samengesteld, zodat in diverse samenstelling en op verschillende niveaus onderwijs wordt ontwikkeld. Maatjes in een team fungeren als kritische vrienden die bijdragen aan het creëren van een professionele cultuur in zowel PO als VO.
- Cyclisch ontwerpen en reflecteren: de verschillende teams in de leergemeenschap werken conform de lesson study aanpak, die zich kenmerkt door actie-onderzoek. De nadruk ligt op samen ontwerpen en creëren, experimenteren en leren.
- Leren in verbinding: voor de ontwikkeling van duurzame relaties tussen de betrokken schoolorganisaties (PO/VO) en hun professionals is veel meer nodig dan het implementeren van een doorlopend leerlijnenprogramma, namelijk het leggen van actieve verbindingen met alle stakeholders. Op deze manier worden zij deelgenoot van het proces, de successen daarin en de uitdagingen.
- Programma-evaluatie & duurzame verankering: alle betrokkenen kijken tussentijds terug en ook straks na einde looptijd. We evalueren de mijlpalen en onderzoeken hoe nieuw ontwerp duurzaam kan worden verankerd. We trekken lessen en stellen bij wat beter kan in de (nabije) toekomst.
Samenwerking met onze opdrachtgever
In de samenwerking met onze opdrachtgever komen wij tot een aanpak waarbij de deelnemers duurzaam samenwerken aan het beter op weg helpen van leerlingen vanuit een onderwijsomgeving die gelijke kansen biedt voor alle leerlingen. We adviseren onze opdrachtgever daarbij vanuit onze onderwijskundige expertise en ervaring. We vinden het belangrijk dat deze aanpak echt van de scholen zelf wordt. We werken daarom nauw samen met onze opdrachtgever en zijn regelmatig in gesprek over voortgang, ideeën en ervaringen.