Guus Haelermans
06-22809797 |
ghaelermans@burohebe.nl |
Het team van Buro Hebe ondersteunde in de afgelopen tijd de scholen in Caribisch Nederland in het monitoren van de voortgang in hun schoolprogramma’s voor het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). De verbinding tussen deze programma’s, de dagelijkse realiteit in scholen en het benutten van wat al goed gaat, stond daarbij steeds centraal. Daarnaast mochten we een bijdrage leveren aan het proces dat uiteindelijk moet leiden tot een nieuwe Onderwijsagenda Caribisch Nederland. Een gedeelde agenda, waarin voor alle actoren helder is wie welke rol en verantwoordelijkheid heeft en kan nemen in ontwikkeling. Met duidelijke kaders, voor iedereen herkenbaar. En tegelijkertijd ruimte aan scholen en besturen voor het eigen perspectief.
Onze collega’s Rianne Vester, Naomi Veldhoven en Guus Haelermans ontwikkelden een workshop en een tool, die de scholen kan helpen bij het monitoren van de NPO-voortgang. Deze aanpak, ondersteund met een nieuwe dialoogkaart, is ook voor andere schoolplannen en projecten te gebruiken. Zo doen we ook een handreiking voor langere termijn. Onze aanpak om (NPO) plannen te monitoren, ondersteund met een visuele gesprekskaart, blijkt de scholen een krachtig en eenvoudig handvat te bieden. We zagen de kaarten hangen in de scholen, zowel de planversies als de monitor. Een aantal schoolteams gebruikt het materiaal bovendien voor een wekelijks gesprek over de voortgang van ontwikkelingen. Het was voor ons heel inspirerend om te zien dat de aanpak werkt voor scholen en zij er mee aan de slag zijn en ook in de toekomst mee verder kunnen.
Voor wat betreft de Onderwijsagenda is het belangrijk dat alle stakeholders hun bijdrage kunnen leveren en dat helder is wie welke verantwoordelijkheid neemt. Voor besturen en scholen is het bijvoorbeeld ook belangrijk om te zien waar OCW richtinggevend, bepalend dan wel faciliterend kan zijn. We hebben in een aantal inspirerende sessies op de eilanden, mogen zien en horen welke stappen er door de besturen en scholen al gezet zijn en wat hun behoeften zijn aan richting en ondersteuning. Daarbij hebben we samen met hen de uitdagingen en kansen verkend voor het vervolg in de ontwikkeling van een gedeelde agenda. Een proces dat alle partners nu verder zullen oppakken
We wensen de scholen in Caribisch Nederland alle succes bij het verder ontwikkelen van hun onderwijs, samen met de belangrijke partners die hen daarin bijstaan!
Deel |