Joanne Klumpers

Adviseur

Waar leidinggevenden in het onderwijs zich afvragen hoe ze kunnen vernieuwen of verbeteren, maar nog geen antwoorden hebben, denk en doe ik graag mee. Bijvoorbeeld om te helpen met richting bepalen, om leiderschap te versterken, of om samenwerking te stroomlijnen. Met open vizier, aandacht voor de mens en een analytische blik.

featured_img

“Hoe mensen en processen in en tussen organisaties werken, daar ligt mijn interesse en expertise.”

Motivatie

In mijn werk wil ik graag bijdragen aan werkplezier van mensen en aan vruchtbaar samenwerken. Daarbij geloof ik in persoonlijke en organisatieontwikkeling vanuit betekenis. Juist in het onderwijs werken veel mensen die een verschil willen maken, die intrinsiek gemotiveerd zijn om hun werk goed te doen. Mijn positieve mensbeeld en oprechte nieuwsgierigheid breng ik mee als ik in organisaties mag observeren, verbinden, interveniëren of coachen. Natuurlijk hoop ik daarmee van betekenis te zijn voor het onderwijs. Ik herinner me nog de juffen en meesters, docenten en hoogleraren die indruk op me hebben gemaakt. Ik herinner me ook de dingen waar ik wel en niet blij van werd op school en later op de universiteit en hoe wezenlijk die eigenlijk waren. En ik gun het elk kind om school als een prettige plek te ervaren waar je écht iets aan hebt.

Expertise

Leiderschapsontwikkeling, veranderkunde en organisatiekunde zijn mijn expertisegebieden. Hoe een curriculum inhoudelijk in elkaar steekt, dat moet je mij niet vragen. Maar hoe mensen en processen in en tussen organisaties werken, daar ligt mijn interessegebied en mijn kennis. Door waarderend te onderzoeken haal ik samen met de opdrachtgever naar boven wat mogelijkheden en manieren zijn om te versterken, te vernieuwen of te verbinden. Ik heb in het onderwijs verschillende rollen mogen vervullen: die van bovenschools directeur, manager bedrijfsvoering, toezichthouder en bestuurssecretaris. Bij Buro Hebe zet ik de kennis die ik heb opgedaan dagelijks in als adviseur en coach. Daarbij vind ik het belangrijk om me niet te laten beperken door opgedane kennis en ervaring. Ik heb de waarheid niet in pacht maar ga juist met andere professionals op zoek naar nieuwe inzichten en andere perspectieven.

Ervaring

Bij Buro Hebe ben ik naast coach en organisatieadviseur ook werving- en selectieadviseur. Hoewel het proces op hoofdlijnen elke keer hetzelfde is, is de dynamiek, het leiderschap, de cultuur en de behoefte in elke organisatie anders. Het matchen van organisaties en leidinggevenden gaat daardoor nooit vervelen. Ik vind het belangrijk om voor een zorgvuldig proces te zorgen, waarin beide partijen goed tot hun recht komen en de potentiële match goed kunnen onderzoeken. Een nieuwe leidinggevende in het onderwijs hoeft wat mij betreft niet altijd iemand te zijn die al ruime ervaring heeft in het onderwijs. Het moet vooral iemand zijn met die capaciteiten en grondhouding die passen bij de ambities en de cultuur van de school.

Leren

Bij Buro Hebe heb ik nóg meer waardering gekregen voor onderwijsprofessionals. Ook al kom ik niet vaak in de klas, ik zie telkens weer wat het vak vraagt van mensen en hoe betrokken en bevlogen leraren, ondersteuners en leidinggevenden in het onderwijs zijn. Dat zorgt enerzijds voor een groot respect en anderzijds wakkert het mijn wens aan om iets bij te dragen. Wat ik door de jaren heen als adviseur en coach heb geleerd is hoe ik aan de zijlijn van betekenis kan zijn, zonder directe invloed, maar vooral door te luisteren, te vragen en door met kleine interventies lucht, inzicht, verbinding of beweging te brengen.