Toekomstbehendig onderwijs
De kracht van beeld
Onderwijs is van onschatbare waarde. Net als jij willen wij bijdragen aan goed en toekomstbehendig onderwijs. Daarvoor is het nodig om af en toe stil te staan, om met professionals, leerlingen en partners samen te blijven werken aan structurele ontwikkeling in onderwijs. Wij hebben gemerkt wat de kracht is van beelden in een gelijkwaardige dialoog. Deze ervaring gebruikten we voor het ontwerp van onze dialoogkaarten. Ze zijn er in verschillende formaten, bedoeld om groot af te drukken, er samen op te schrijven en te tekenen, ze op te hangen of op tafel te leggen in een centrale plek in jouw school. Ook jij kunt ze gebruiken om het goede gesprek in jouw school, je team of netwerk te stimuleren en te faciliteren.
De laatste updates in onze collectie: de dialoogkaart toekomstbehendig onderwijs en de routekaart naar toekomstbehendig onderwijs!
Wenkend perspectief
In het voorjaar van 2020 ontstond na de eerste twee maanden in de coronacrisis de behoefte aan wenkend perspectief. Er was veel onzekerheid, ongemak, zorg in onderwijs. Maar tegelijk zagen we een enorme betrokkenheid, drive en een groot vermogen om het onderwijs ‘te laten doordraaien’. Dat was en is voor velen een bron van inspiratie. De gedeelde ervaringen en de ruimte voor experiment maakten ons en anderen bewust van de noodzaak om te werken aan een nieuw fundament in onderwijs. Dat vraagt om het bundelen van positieve energie en vasthouden van alle goede lessen die we leren in tijden van crisis. Zo ontstond de eerste serie dialoogkaarten, over ‘Nieuw Normaal’ in onderwijs. Vooral in de eerste lockdown gebruikten we deze kaarten in ronde tafel sessies, virtuele meet-ups om met leraren en leerlingen in gesprek te gaan. Hieronder vind je deze kaarten voor leerlingen en scholen.
Dialoogkaart voor leerlingen
Voorbeeld met tekst
|
Dialoogkaart voor Scholen
Voorbeeld met tekst
|
Toekomstbehendig onderwijs
Met het voortduren van de crisis neemt ook het maatschappelijke bewustzijn toe over de waarde van onderwijs als sleutel tot een betere samenleving. Bestaande patronen maken plaats voor nieuwe initiatieven. Ontwikkelingen die we lang niet voor mogelijk hielden worden in onderwijs nu wel gerealiseerd. Niets is meer vanzelfsprekend en alles staat ter discussie. Voor leraren, leiders, leerlingen en bestuurders is het belangrijk dat zij in een gelijkwaardige dialoog met elkaar en anderen (maatschappij, wetenschap, bedrijfsleven) werken aan een nieuw paradigma voor het onderwijs. Toekomstbehendig; wendbaar en veerkrachtig. In de behoefte om alle ideeën te vangen en dat wat geborgd moet worden te verankeren ontwikkelden we een nieuwe dialoogkaart en een routekaart. Twee visuals die de dialoog bevorderen op weg naar toekomstbehendig onderwijs.
Dialoogkaart toekomstbehendig onderwijs
Deze kaart is in verschillende versies te downloaden.
Routekaart
Deze kaart is in verschillende versies te downloaden.
Tips, ondersteuning of een eigen vertaling?
Wil jij een actieve dialoog in jouw team, organisatie of netwerk bevorderen? Heb je behoefte aan tips over de keuze van je aanvliegroute? Dan denken we graag met je mee.
Ben je geïnspireerd door onze voorbeelden en wil je een eigen ontwerp om de dialoog in jouw team, je organisatie of netwerk in beeld te brengen? Kun je daarbij wat hulp gebruiken? Laat het ons weten.
Good practices delen
Heeft het gesprek aan de hand van een dialoogkaart op jouw school mooie nieuwe inzichten opgeleverd die je zou willen delen? Wij zijn erg benieuwd! Je kunt je verhaal, uitgewerkte dialoogkaart of inzicht met ons delen, zodat wij andere scholen ook weer kunnen inspireren. Neem daarvoor contact met ons op.
Onderwijsdialoog over jouw inzicht of dilemma?
Heb je een onderwerp, dilemma of behoefte waarover je met andere onderwijsprofessionals of –liefhebbers in gesprek zou willen, dan is onze wekelijkse onderwijsdialoog misschien de plek om dit gesprek te organiseren. Kijk hier voor meer informatie.